2008-02-10

förolämpa eller bli stämplad?

Igår hade jag å Sara ett väldigt intressant samtalsämne. HIV ökar ju mer och mer bland unga. Förr i tiden var medelåldern 45år kanske å nu är den kanske nere på 30?? Vi vet inte exakt men det är ju skrämmande att fler å fler får det av dem som e i vår ålder. Sen finns det ju en jävla massa fler sjukdomar där ute. Klamydia, Kondylom....gonnore...ja jag vet inte alla namn men de känns ju lite läskigt när man tänker på det.

Alla tjatar ju om att man måste använda kondom när man träffar nya människor som man delar det där lilla extra med. Och jag förstår ju varför folk tjatar om att det är bra. Men hur ber man om att få använda kondom utan att förolämpa den man ska ligga med?

Antingen så blir ju den personen förolämpad eftersom den tänker "jaha hon tror att ja har sjukdommar" Eller så tänker han att jag har det, å det vill jag ju inte heller.

Så hur fasen ska man göra då? Går det att be om detta utan att förolämpa eller bli stämplad sjuk?

(bilden e från samma länk som inlägget innan)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag antar att det var det här inlägget du ville jag kommentera på:) Jag tycker inte alls att det är en förolämpning att säga att man vill använda kondom när man inte känner någon. Det är ju trots allt inte bara på könssjukdomar de skyddar utan även mot graviditeter. Och de flesta förstår nog att man inte vill skaffa barn med någon man inte känner:)

Om den andra personen ifrågasätter är det ju bara att säga att man har som princip att bara ha sex utan kondom när man är i ett fast förhållande. Jag har svårt att se att någon tycker det är konstigt. Könssjukdomar är väl kanske inte det mest roliga att få!

Charmig sa...

Jaaa!! så kan man ju lägga fram de..."vill du göra mig gravid kanske?!" Tänkte bara inte på det...äter ju the pills. Thank u darling!

Anonym sa...

Det behöver ju inte killen få veta att du äter p-piller. Det är ju inte direkt det första man pratar om. Även om du råkar ha sagt det kan du ju säga att du slarvat med dem ett tag och därför inte är säker mot bebis ändå. Bebisar brukar avskräcka karlarna:P

Charmig sa...

Du har så rätt Madde. Men vet att en del tjejkompisar till mig har tagit extremt illa upp när killen har frågat efter kondom. Det har typ varit så här..
"Har du kondom"
"ne jag äter p-piller"
"aha, men kondom e ju bra ändå"
"tror du ha har klamydia elle?!"
Ja, finns fler som har problemos med detta ämne!!

Charmig sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.